maddejjohansson

En blogg om mitt liv. Mina intressen,min familj & mina vänner!

the ark project

Publicerad 2011-01-22 16:41:35 i Allmänt,

tänkte berätta om något jag hitta på aftonbladet som jag tyckte var intressant.

detta på bilderna under, ska bli en modern Noaks ark. tänk dig att bo i en gigantisk bubbla som man kan se rakt i genom. och både på land och i vatten, det är tanken bakom The Ark Project. och är det något Ark Hotel ska kunna motstå så är det just katastrofer. den 14 000 kvadratmeter stora och snäckliknande byggnaden ska ha vikten helt jämnt fördelad vad gäller bärande balkar och kabelsystem. det i sin tur gör att den kan klara en jordbävning om byggnaden står på land. men tanken är också att den lika gärna kan flyta till havs om floder eller havet svämmar över. hotellet har heller inte vanligt glas utan självrenande plastlager.

tycker att detta verkar vara en riktigt bra ide, och att den ska klara jordbävningar och översvämningar är ju helt lysande. detta är alltså ett hotel, fast hur man ska kunna bo där inne har jag inte riktigt förstått för där är växter överallt, haha ni kommer fatta vad jag menar när ni ser på bilderna. det stod inte riktigt var de kommer att bygga denna. kanske lite överallt, eller så är det inte bara bestämt än.






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madeleine

Hej finisar! Mitt namn är Madeleine och jag är en glad 95:a som bor i Skåne. Jag går just nu frisör på polhemskolan i Lund där jag trivs jättebra. på denna blogg skriver jag mycket om min vardag men försöker också att bryta av med annat smått och gott! :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela